جای خالی آموزش تا نقش نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب سمنان در سوانح رانندگی

1403/06/27 11:12
کد خبر: 4057
کد نویسنده: 9
جای خالی آموزش تا نقش نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب سمنان در سوانح رانندگی

شماری از هموطنان هرساله در تصادف‌های جاده‌ای در محورهای مواصلاتی غرب استان سمنان جان خود را از دست می‌دهند که ریشه اصلی آن از یک سو نبود فرهنگ صحیح ترافیکی در سایه فقدان آموزش مسایل ایمنی و از سوی دیگر راه‌های غیراستاندارد و ناایمن است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غربی‌ترین نقطه استان سمنان قرار دارد و با وجود تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد.

هرساله تعداد زیادی از هم وطنان در راه‌های مواصلاتی غرب استان‌سمنان و به ویژه پس از خروج از استان تهران و همچنین در جاده‌های فرعی و روستایی این منطقه بر اثر تصادف مصدوم می‌شوند و یا جان خود را از دست می‌دهند.

مشکلات زیرساختی که در حوزه راه استان‌سمنان وجود دارد تنها مربوط به مشکلات فنی و یا تعریض جاده‌ها نیست و باید با راه‌اندازی جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جاده‌ها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد.
 

۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای از نوع واژگونی است

استاندار سمنان گفت: یکنواخت بودن، عامل اصلی تصادف‌های جاده‌ای در استان است و تقویت ماندگاری مسافر به منظور راهکار موثر در کاهش تصادف‌های جاده‌ای مورد توجه است.

جای خالی آموزش تا نقش نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب سمنان در سوانح رانندگی

سیدمحمدرضا هاشمی اضافه کرد: تصادفات در محورهای مواصلاتی استان، کم‌آبی و کاهش نرخ جمعیت سه چالش اصلی استان سمنان است. ۶۰ درصد تصادفات در محورهای مواصلاتی استان سمنان از نوع واژگونی است و عامل اصلی واژگونی خستگی و خواب‌آلودگی عنوان می‌شود.

استاندار سمنان بیان کرد: پلیس راهور و دهیاری‌ها با اهتمام ویژه با تامین امکانات و تجهیزات برای کاهش تصادف تلاش کنند.
 

رفع ۱۷ نقطه پرحادثه غرب استان سمنان به قید فوریت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره نقاط پرحادثه شهرستان‌های گرمسار و آرادان، بیان کرد: ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در محدوده غرب استان سمنان شناسایی شده که از این تعداد ۱۷ نقطه به قید اولویت در دستور کار برای اصلاح قرارگرفته است.

احسان منصورکیایی افزود: تا کنون هفت نقطه که به لحاظ ایمنی و نصب تابلو علایم راهنمایی و رانندگی در زمره مناطق حادثه‌خیز قرار گرفته بود، اصلاح شد.

وی از برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات زیرساختی برای ۱۰ نقطه پرحادثه در غرب استان سمنان خبر داد و گفت: پیچ علی‌آباد - آرادان از جمله نقاط پرحادثه‌ای است که با اعتبار ۸۶ میلیارد ریال در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار برای ساماندهی است.
 

تعریض محور سردره ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان با بیان اینکه اصلاح محور جلیل آباد - آرادان و ورودی دهنمک با اعتبار ۵۳ میلیارد ریال در مرحله مناقصه قرار دارد، اضافه کرد: محدوده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گرمسار با اعتبار ۱۷۵ میلیارد ریال، محور ورودی و خروجی روستای پاده با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال و ورودی روستای حاجی‌آباد با اعتبار ۷۷ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های بهسازی و اصلاح نقاط پرحادثه اولویت‌دار است که در مناقصه قرار گرفت.

وی ابراز کرد: سردره از دیگر نقاط پرحادثه شهرستان گرمسار است که تعریض آن به طول پنج کیلومتر با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شده و افزون بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آسفالت و روکش این محدوده با اعتبار ۶۸۰ میلیارد ریال در مرحله انعقاد قرارداد است.

جای خالی آموزش تا نقش نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب سمنان در سوانح رانندگی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: روکش آسفالت محور ایوانکی - آبسرد با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

به گفته وی، ۳۴۶ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در حوزه گرمسار و ۲۲۷ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در حوزه استخفاظی آرادان است.
 

فقر فرهنگی و ضرورت آموزش نکات ایمنی به رانندگان

رییس پلیس راه گرمسار با اشاره به شمار تصادفات جاده‌ای در این منطقه بیان کرد: فقدان آموزش صحیح و فقر فرهنگی سهم عمده ای از تصادفات جاده‌ای را دارد.

سرهنگ سید داوود طبایی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در محدوده گرمسار و آرادان به دلیل خستگی و خواب آلودگی است، تصریح کرد: جاده‌های مواصلاتی این منطقه کویری است و همین امر منجر به خستگی چشم و ایجاد خواب‌آلودگی برای رانندگان و سرنشینان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سهم قابل توجهی از فوتی‌های در تصادفات جاده‌های روستایی این منطقه رخ می‌دهد، گفت: واژگونی رتبه نخست را در سوانح رانندگی جاده‌ای در غرب استان سمنان دارد و اغلب در ساعات ابتدایی صبح در محور جنوبی گرمسار - سمنان به دلیل تابش نورخوشید در جهت مخالف حرکت خودروها رخ می‌دهد که ناشی از خستگی چشم رانندگان است.

رییس پلیس راه گرمسار با بیان اینکه عامل بخش زیادی از تصادفات در جاده‌های روستایی راکبان موتورسیکلت هستند، عنوان کرد: رعایت نکات ایمنی، بررسی سطح ایمنی خودرو پیش از سفر و آموزش فرهنگ ترافیکی و قوانین راهنمایی و رانندگی به جوامع مختلف مردمی نقش موثری در کاهش آمارتصادفات در جاده‌های برون شهری خواهدداشت.
 

توسعه فضاهای اقامتی و تفریحی در مسیرهای اصلی گرمسار و آرادان

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمسار و آرادان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در این باره بیان کرد: توسعه ظرفیت‌های گردشگری و به ویژه تاسیسات اقامتی در مسیرهای اصلی و مواصلاتی غرب استان سمنان از جمله وظایف و اهداف میراث فرهنگی است.

غلام‌عباس خاکسار با بیان اینکه در حال‌حاضر ۱۷ واحد اقامتگاه بومگردی در آرادان، هفت واحد اقامتگاه بومگردی در گرمسار و یک کاروانسرا و یک هتل در ایوانکی فعال است، گفت: ۲ فضای اقامتی در مسیر جاده‌های اصلی غرب استان سمنان وجود دارد که شامل یک زائرسرا در آرادان و یک هتل در جاده فرعی گرمسار واقع در پارک جنگلی گرمسار است و توسعه این ظرفیت در منطقه ضرورت دارد.

جای خالی آموزش تا نقش نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب سمنان در سوانح رانندگی

وی خاطرنشان کرد: افزون بر هفت واحد خدماتی در جاده های مواصلاتی و اصلی غرب استان سمنان به مسافران و زائران خدمات ارایه می‌کنند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمسار و آرادان اضافه کرد: بنه کوه ، رامه و قالیباف از مناطق نمونه گردشگری غرب استان سمنان است که مسافران می‌توانند از این ظرفیت ها برای استراحت و تفریح استفاده کنند.
استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جاده های استان سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ایوانکی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان از محورهای پرتصادف استان سمنان استگستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند، در زمان اوج سفرها در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو از محورهای استان سمنان عبور می کند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان محسوب می شود.

گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار - ایوانکی، محور میامی - سبزوار - عباس آباد و محور دامغان - سمنان، از محورهای پرتصادف استان سمنان است و محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه کالپوش و جاده نظامی سمنان، از راه های ارتباطی فرعی پرتصادف استان سمنان است و برای کاهش سوانح رانندگی نیازمند بازسازی هستند./ایرنا

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد