1405؛ پایان ساخت دیوار مرزی با افغانستان

1403/06/29 05:34
کد خبر: 4161
کد نویسنده: 8
1405؛ پایان ساخت دیوار مرزی با افغانستان

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش گفت: ساخت دیوار حائل در مرز ایران و افغانستان به طول 930 کیلومتر در اواخر سال گذشته شروع شده و تا پایان سال 1405 به پایان خواهد رسید.

حلاجیان- روزنامه خراسان/به گزارش «خراسان رضوی»، امیر سرتیپ ‌دوم ستاد سیروس امان‌الهی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، به تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح پرداخت و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص دفاع مقدس بیان کرد: در بیانات مقام معظم رهبری درباره دفاع مقدس ایشان می فرمایند ابتدا باید بدانیم که ما از چه چیزی دفاع کردیم؟ دوم این که باید بدانیم دفاع در مقابل چه کسانی انجام گرفت؟ همه قدرت های مطرح آن روز دنیا، آمریکایی ها ضمن کمک اطلاعاتی مستمر، شیوه های نظامی را به بعثی ها آموزش دادند، فرانسوی ها پیشرفته ترین تجهیزات هوایی را به صدام دادند و آلمانی ها صدام را به سلاح های شیمیایی مجهز کردند و اعراب منطقه پول بی حساب به صدام دادند.
امیر امان الهی افزود: سوم این که باید بدانیم این دفاع توسط چه کسانی انجام گرفت؟ همه اقشار و آحاد ملت. زاویه‌ چهارم هم این است که آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟ حفظ تمامیت ارضی کشور، نمایان شدن توانمندی های ملت، شکوفایی استعدادهای هزاران جوان، ظهور فرهنگ اعتماد به نفس و رشد و استحکام فکر مقاومت در کشور، این ها نتایج دفاع مقدس ماست.
او در ادامه با بیان این که شعار هفته دفاع مقدس در سال ۱۴۰۳، «ما در راه فتح قله‌ایم» است؛ افزود: تاکید بر همبستگی ملی و روحیه جهادی به منظور مقابله با ترفندهای دشمن است که در راستای فعالیت های ما در سال جاری خواهد بود. ارشد نظامی آجا در شمال‌شرق کشور، مهم‌ترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس  را اعلام و بیان کرد: شنبه، ۳۱ شهریورماه، با عنوان «وحدت ملی و معنویت» آغازگر هفته دفاع مقدس خواهد بود که با اجرای رژه نیروهای مسلح، یگان های موتوری و عملیات چتربازان در بولوار نماز، گوشه‌ای از توانایی دفاعی را به نمایش خواهیم گذاشت.وی درخصوص سخنران ویژه مراسم سی و یکم شهریور اظهار کرد: جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ نوذری، سخنران ویژه این مراسم خواهد بود. امیر سرتیپ‌ دوم ستاد امان‌الهی با بیان این که روز یک شنبه، یکم مهر ۱۴۰۳، به نام «جوانان و علم‌ودانش» نام‌گذاری شده است، ادامه داد: در روز دوشنبه، ۲ مهر ۱۴۰۳، زیارت و غبارروبی قبور شهدا در بهشت‌رضا(ع) و خواجه‌ربیع را خواهیم داشت. دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و بحث‌های مردم یاری به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان از دیگر برنامه‌های این هفته است.ارشد نظامی آجا در شمال‌شرق کشور و قرارگاه منطقه‌ای نزاجا در بخش دیگری از این نشست به موضوع احداث دیوار مرزی در مرز افغانستان پرداخت و گفت: یگان‌های نیروی زمینی ارتش در طول ۹۳۰ کیلومتر در مرزهای مشترک شرق و شمال‌شرق مستقر هستند و کار احداث دیوار مرزی را انجام می‌دهند. او با خاطرنشان کردن سنگین بودن ساخت دیوار حائل به خصوص در شرایط جوی نامناسب اظهار کرد: این کار که از اواخر سال ۱۴۰۲ آغاز شده، قرار است در طول سه سال تکمیل شود. امیر امان الهی تاکید کرد: برای کنترل حداکثری نوار مرزی کار مطالعاتی مفصلی انجام شده و این موضوع فقط ساخت یک دیوار نیست و استفاده تمام ابزارها و تجهیزات لازم مانند نصب دوربین و حفاظت پهپادی برای رصد و پایش، همچنین حسگرهای لازم برای این دیوار در نظر گرفته شده است. ارشد نظامی آجا در شمال‌شرق کشور در پاسخ به این سوال که آیا دیوار دقیقا روی نقطه صفر مرزی ساخته خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: تقریبا تمام دیوار روی نقطه صفر مرزی احداث خواهد شد اما در برخی نقاط که عوارض طبیعی مانند کوه و رودخانه وجود دارد، دیوار عقب تر احداث می شود اما در عین حال نقطه مرزی کاملا با احداث فنس و سیم خاردار حفظ خواهد شد، همه این موضوعات برای این که حاکمیت ما حتی روی یک سانتی متر از خاک ما نقض نشود، دیده شده است.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد