اینجا ایرانه!

1403/07/01 05:48
کد خبر: 4280
کد نویسنده: 8
اینجا ایرانه!

کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور نمایندگان کشور‌های اسلامی و برخی شخصیت‌های دینی و سیاسی داخلی و خارجی در تهران برگزار شد. در بین نمایندگان کشور‌های اسلامی مدعو، نماینده طالبان افغانستان در صف اول حضور داشت و در زمان پخش سرود ملی ایران در ابتدای کنفرانس، به نشانه احترام از جای خود بلند نشد.

 توکلی- روزنامه خراسان/این بی احترامی نماینده طالبان با موجی ازواکنش های چهره های سیاسی، فرهنگی و کاربران فضای مجازی همراه شد. به عنوان نمونه  محمد حسن آصفری، نماینده سابق مجلس در واکنش به بی‌احترامی طالبان به سرود ملی کشورمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هزینه  هنگفت برای  بلیت هواپیما، بهترین هتل در تهران؛  نماینده طالبان  رسم میهمانی رارعایت نکرد. درواکنش به این توییت آصفری، حسام‌الدین آشنا نوشت: ‏کافی بود دو یا حداکثر چهار نفر از عزیزان تیم حفاظت زیر بغل یا چهار دست و پا را بگیرند و ایشان را محترمانه به خارج از سالن هدایت کنند.  محمدعلی ابطحی فعال سیاسی نیز در واکنش  به توهین  جنجالی نماینده طالبان به ایران در کنفرانس وحدت اسلامی، نوشت:« وقتی می‌گوییم اندیشه طالبانی از هزاران سلاحی که در اختیار طالبان بود و هست خطرناک تر است، یعنی این.» نکته عجیب ما جرا اما آن جا بود که وزارت خارجه کشورمان به این ماجرا واکنش خفیفی نشان داد. رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه،  سرپرست سفارت افغانستان را به وزارت امور خارجه احضار و ضمن تقبیح این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک، مراتب اعتراض شدید  ایران را در این خصوص اعلام کرد.  حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان  نیز  نوشت: «عدم احترام به اصول دیپلماتیک با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می گردید.» این درحالی است که پیش از این،  این اقدام توهین آمیز طالبانی ها به سرود ملی پاکستان نیز انجام شده بود. به گفته رسانه ها اما دستگاه دیپلماسی پاکستان واکنش قابل قبولی به این ماجرا داشت. وزارت خارجه پاکستان در قدم اول بیانیه‌ای صادر کرد و اقدام طالبان را «بی احترامی به سرود ملی کشور میزبان و خلاف هنجار‌های دیپلماتیک» خواند و گفت این اقدام سرکنسول افغانستان «مذموم» بوده و ما اعتراض خود را قویا به مقامات افغان در اسلام آباد و کابل ابلاغ کرده ایم.
عذرخواهی با چاشنی ماله کشی؟
با همه این اوصاف اما در نهایت نماینده طالبان  ضمن عذرخواهی  برای بی‌احترامی به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آن را توجیه کرد و گفت که به هیچ عنوان قصد بی‌احترامی به سرود جمهوری اسلامی ایران را نداشتم.  وی دلیل این اقدام را احترام به سنت و عرف این گروه اعلام کرد و گفت که در کشور خودمان هنگام پخش سرود در جای خود می‌نشینیم و این عرف ماست.  اعضای هیئت طالبان  در عمل نیز رفتار خود را تغییر داده و در نشست بعدی اعضای کنفرانس اسلامی که  در برج میلاد برگزار شد،در هنگام پخش سرود ملی ایران ایستادند و ادای احترام کردند.  در همین راستا محمد گلزاری دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره عذرخواهی  نماینده طالبان از ملت ایران، نوشت: «عذرخواهی نماینده طالبان بابت اقدامش در کنفرانس وحدت اسلامی هنگام پخش سرود ملی کشورمان، نتیجه ممارست رسانه‌ها و پیگیری مسئولان وزارت امور خارجه است. باید قدردان همکاران رسانه‌ای بود که هرجا پای ایران در میان است به وظیفه خود عمل کردند. وفاق یعنی همین کنار هم بودن.»

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد